Distilasyon.com

1 Ocak 2015 Perşembe

Fermantasyon Şeker Oranı, Alkol Oranı (AbV)


Merhaba yeni yılın ilk makalesi ile birlikte ilk makalem ile start veriyorum. Bugünkü konumuzu da yine bir danışanın sorusu üzerine gideceğiz. Ayrıca sıcaklık için kullandığımız derece için Celsius (°C) alkol derecesi içinde sık sık Alcohol By Volume (AbV) ibaresini kullanacağız bilginiz olsun. 

Ne kadar ürün alıyorsun? Toplam ne kadar alıyorsun? 

Bu tarz sorular sizin cahil cahil damıtma işine bodoslama atladığınızın göstergesidir. Senin burada olmanın amacı öğrenmek olduğundan kendini geliştireceğini biliyorum. 

Neden bunu söylüyorum gelelim bunu anlamaya. Bakınız aromatik bileşenli içkilerde fermantasyonu tamamlanan mayşenin Abv' mü kalite bakımından %8 ila %9 tutulur. İdeal fermantasyon süresinde anlattık dedik ki en fazla 7 gün. İşte ilk yedi gün sonunda %8 - %9 Abv elde ettik. Daha fazla beklediniz diyelim 25 gün bu sefer sizin alkol oranınız kalkıpta %35 olmaz. İşin içine ağır alkolleri de kattığınız ve bu ağır alkollerin etil alkolün kaynama noktasına yakın oluşundan dolayı alınacak sumanın kalitesini düşürürsünüz.

Kimyada bir kanun var arkadaşlar giren ürün = çıkan ürün yani şimdi sizin mayşeniz giren sumanız çıkan değil mi? Peki neden damıtıyorsunuz? Düşük orandaki alkolü diğer birleşiklerden kurtararak saf hale getirmek için. Örnekleyelim bir odada on top var sadece bir tanesi mavi diğerleri kırmızı, yüzde 10 mavi top var öğle değil mi? Aldınız bu mavi topu içinde hiç top olmayan başka bir odaya koydunuz. Bu odada tek bir top var ve yüzde yüz mavi top oldu. 

İşte ayrıştırma işlemleri böyledir. Karışımdan bir ürünü çekmektir. Damıttığın makine senin alkolünü çalmaz. Aman şu makinede şu kadar alıyordum böyle oldu demeyin. AvB mü %45 olan bir suma 2 litre gelirken, Avb %96 olan bir suma 1 gelince yahu iyi de benim ürün az mı geldi derseniz yanılırsınız. Fermantasyonu tamamlanmış ne kadar alkol var ise siz o ürünü alırsınız. 

Hidrometre kullanımında size belirli bir konsantrasyon değerinde ölçüm yaparak kendi reçetelerinizi oluşturabileceğinizi vermiştim. Belirli bir şeker oranı ile fermantasyona gidiyoruz. Fermantasyon günler sürüyor daha kısa yoldan daha çok ürün elde edebilir miyiz? Üstüne basarak söylediğimiz gibi kaliteyi düşürecekseniz bu işe girmeyin. Sağlığınızı da damak zevkinizi de bozmayın. Aromatik kökenli içkilerde fermantasyon sonrası Abv %9 u geçmemelidir. %1 için alkolünüzü kirletmenize 2 hafta beklemenize gerek yoktur. 

Hidrometrede şeker konsantrasyonunu artırsak ne olur? 

Toz şeker mayalarımızın pek hoşuna giden bir şeker değildir. Mayanın içine onu at bunu at şöyle yap böyle yap olmaz. Onlarında kendiniz gibi bir canlı olduğunu unutmayınız. Asidik bir ortamda nefes almanız nasıl zorlaşır? 45 derece sıcaklıkta nasıl bunalırsınız?  Zifiri karanlıkta nasıl hiç bir şeyi göremezsiniz. Yüksek sesli ortamlarda kafanız şişer?

Sizin için alkol üreten canlılara iyi davranmalısınız dostlar. Bu elemanların maaşlarını, yemeğini, sosyal güvenlik şartlarını, iş güvenlik ortamını sağlamalısınız :)  Yüksek konsantrasyonda şekeri alkole çevirmek mayalar için sıkıntılı bir durumdur. Birde ortam sıcaklığını düşük ve saf sakkaroz (toz şeker) kullanıyorsanız. Maximum şeker konsantrasyonu %17.5 dur. 

Bu yüzden Fermantasyon hazırlarken fazla şeker atmak nihai üründe alkol artışına sebep olmadığı gibi israf ettiğiniz gibi mayaların çalışma ortamlarını da bozmuş olacaksınız. 

Tüm bu oranlar Turbo Mayalar hariç tutularak yazılmıştır. Turbo mayalar farklı genetiklerdeki mayalardır. İleri seviyeye gelmeden turbo mayalar kullanmamanızı öneririm. 



Bol Şanş...
Saygılarımla...



5 yorum:

  1. Çok güzel anlatmışsınız teşekkürler ama bir de basit örnekle 19 lt bir damacanaya ne kadar şeker koymalıyız onu yazsaydınız daha güzel olurdu

    YanıtlaSil
  2. 19 Lt Damacana için 4 kg. şeker.

    YanıtlaSil
  3. Merhabalar. Tek bir sorum olacak; alkollü mayşe içilir mi? Sağlığa bir zararı var mıdır?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ali Bozkurt kardeşe cevap olarak kendi sorumu cevaplayayım; yaptığım ya da yaptığımız bir çeşit cider'miş zaten. ben 10 günün sonunda aldım ve mis gibi içtim soğutarak. cider üretim tekniklerine bakarak ürünü mükemmelleştirebilirsiniz. saygılarımla.

      Sil
  4. Fermantasyonu tamamlanan mayşeyle damıtıma geçtim.30 Abv, alkol geldi. Damıtımı kestim mayşeyide döktüm sorun ne olabilir? Yardım rica ediyorum

    YanıtlaSil