Distilasyon.com

22 Mart 2015 Pazar

Rakı Yapımında Hidrometre Kullanımı II


Rakı yapımında hidrometre kullanımı bir olan makalemizde hidrometre kullanımı ile alakalı olarak konuşmuştuk. Şimdi biraz daha kapsamlı konuşmanın gerektiğinin kanaatindeyim. Zira gelen surular da bu konunun tam anlaşılmadığını fark ettim. 

Şimdi arkadaşlar hidrometre gibi ölçüm cihazları yoğunluk farkı ile sıvıların içinde ne kadar şeker olduğunu ölçer. Farklı sitelerde meyvelerdeki şeker oranları ile ilgili tablo görmeniz mümkün, ama hangi kaynağı baz alarak ölçüp tarttığını vermediği için buna güvenemeyiz, gerçek değerler değildir bu yüzden suyunuzun içine ilave ettiğiniz ürünlerin hidrometre ile ölçümünü yapıp bu oranı vermeniz gerekir. Yoksa tablodaki veriler doğru olsa zaten hidrometreye gerek kalmazdı.

Ayrıca hacimce ve kütlece yüzde oranları yapmak size zor geleceği gibi mayalanma ortamına ilave edeceğiniz ürünün şeker miktarını da bilmemek size yanlış bir oranda mayşe kurmaya davet eder. Bu yüzden hidrometre tedarik etmeliyiz.  

Bu iş için uygun olan hidrometre çeşidimiz 1000-1100 olan hidrometrelerdir. Tedarik etmek için Tıklayın!

Şimdi hidrometreyi uygulamalı olarak kullanmayı öğrenelim. Fermante kabını mezüre çevirme ile ilgili yazımı incelemiş olmalısınız. Damacana içirisine koyduğumuz suyun hacmi 16 litre olsun. İçerisine belirli bir miktarda incir attığımızı düşünelim (meyveleri sıkıcıdan geçirmek daha iyi olacaktır). Damacana içinde karıştırıyoruz. Ve mezürün içine numune alıyoruz.

Hidrometreyi mezürün içine yavaşça bırakıyoruz. Ani bırakmalar hidrometrenin kırılmasına yol açacağından dikkatli bir şekilde kullanmalıyız. Ölçtüğümüz değer 1040 geldi diyelim. Hidrometre kullanımı ilk makalemde bahsettiğim gibi bizim bu yoğunluğu 1080 e yükseltmemiz gerekiyor. Bu durumda seçenekler ortaya çıkıyor genel olarak yaygın olarak kullanılan şeker kullanılarak şeker konsantrasyonunun artırılmasıdır. Hemen verelim.


Hidrometrenin ölçtüğü yoğunluk 1040 bizim istediğimiz yoğunluk ise 1080 olmasını istiyoruz. 

1040 ve 1080 için şeker miktarı tablodan bulup not alıyoruz,

1040 için 104,

1080 için 209 gram bir litre mayşe için gerekli şeker miktarıdır. 

Biz ilk ilave ettiğimiz ürün ile litre başına 104 gram şekeri karşıladık. 

Şimdi yapmamız gereken şu 209 gram şeker olması için eksik kalan şekeri saf şeker ile telafi etmektir. Yani toz şeker. 

209-104=105 gram litre başına şeker eksiğimiz var. 

Damacanamızı mezüre çevirmiştik. Kaç litre olduğunu okuyoruz 16.5 litre diyelim,

16,5 * 105 = 1732,5 gram yani 1.732 kilo toz şeker ilave etmeniz gerekiyor. 


Şimdi arkadaşlar ilk makalemde demek istediğim şu idi. Hidrometreyi kullanmayı öğrenirsek erikten, incirden, baldan, pekmezden, üzümden ürünler üretebiliriz. Bunların farklı kombinasyonlarından rakı üretebiliriz. Sadece şekerden yapmak ve oradan da güzel tatlar almak elbette mümkün. Fakat denemelerinizde farklı notalarda aromalar alarak belkide kendinize has çok kaliteli bir rakı üreteceksiniz. 

1040 ölçtüğümüz incir aromalı ürünümüze yaş üzüm ilave edebiliriz. Ve yoğunluğun 1060 olduğunu gördük yine aynı şekilde tablomuzdan yoğunluğa karşılık gelen şeker miktarlarını karşılaştırarak ne kadar şeker eklersek 1080 e geleceğini hesaplarız ve o kadar şeker ilave ederiz. 

Şeker eklemek şart mı elbette şart değil. Onun yerine incir ilavesi yada yine üzüm ilavesi yapabilirsiniz. Canınız bal eklemek istedi bal eklersiniz. Kendi aromanızı kendiniz elde edersiniz. Hiç bir reçeteye bağlı kalmak zorunda değilsiniz. 

Toparlamak gerekirse, farklı tatlar arıyoruz ve belkide kendimize has hoş bir içki keşfetmek istiyorsak, hidrometreyi kullanmamız gerekiyor ve farklı karışımlar uygulayarak çok kaliteli ürünler üretebiliriz. Sonraki makalemde fermantasyon başlangıç yoğunluğu ve bittiğinde alınan yoğunluk değerlerinin kıyaslanarak toplamda alınacak alkol hacminin hesaplamasını vereceğim. 

Mesaj yoluyla bana ulaşmayı unutmayın.


Saygılarımla,
Bol şans...





Sana nasıl ulaşırım? 

Youtube kanalım: http://www.youtube.com/channel/UCTBMGrxnHecKnZb3scXbf1w

Google+ kanalım: https://plus.google.com/u/0/115874038557404519825/posts?hl=tr

Mail: lordfireework@gmail.com

13 yorum:

  1. Hocam 1080 e ulaşamadan fermente edersek ne gibi sıkıntılar olabilir??

    YanıtlaSil
  2. Şeker konsantrasyonunu düşük tuttuğun için nihai alkol Abv sini az alırsın

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. peki şeker konsantrasyonunu yüksek tutarsam daha kolay olmazmı

      Sil
  3. Verdiğiniz bilgiler ve emeğiniz için teşekkür ederim.Benim elimde hidrometrede var alkol metrede;alkolmetreyi rakı yapım sürecine nasıl adapte edebilirim?

    YanıtlaSil
  4. anladıgım kadarıyla hidrometre sadece yogunlugu ölçüyor tamamda kardeşim yogunlugu ölçmek için hidrometreye ne gerek var 1 cm küp 1ml deilmi 100ml örnegin agırlıgını ölç 100e böl bulursun illa hidrometremi gerekli

    YanıtlaSil
  5. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  6. merhaba hocam ben bu işe yeni başladım sayılır rakı vodka ve konyak (3 yıl önce yaptığım şarabı damıttım) denemeleri yaptım. imbiğimi 3 kez revize ettim en sonunda dişe dokunur derecelere ulaştım.başlarda fermantasyonda fırıncı mayası kullandım, karbon filtre falan hak getire kokudan içilmeyecek durumdaydı. şimdi internetten şarap ve rakı mayası diye geçen saf s. cerevisia 5gr lık olanlarından aldım sonuç bana göre mükemmel.
    şimdi size bir kaç sorum olacak izninizle ;
    fermantasyon öncesi infüzyonla mayşemi hazırlıyorum sonrasında şeker eksiği fazlası varsa hidrometre yardımıyla 1080 sg ye ayarlıyorum, 20-24 lt mayşeye maya beslenmesine yardımcı olmak için 3 şişe gazı alınmış maden suyu ekliyorum, turnusol kağıdıyla ölçüm yapıp fazlaysa limon suyuyla ph ı yaklaşık 5,5 seviyesine indiriyorum (kullandığım su marketten aldığım 5 litrelik ph ı belli sular) en son olarak mayayıda bir miktar şeker ve 25-30c suda yarım saat kadar süspansiyon yapıp mayşeye ekleyip fermentasyona alıyorum.
    Şimdi birinci soru ; fermantasyon öncesi 1080 e ayarlanmış mayşe 7 gün sonunda 1055-1060 seviyelerine iniyor hidrometrede start beer (bira başlangıç) seviyesine. bundan ne anlamam gerekir 1055-1060 civarının alkol karşığı elimdeki tabloda 7.3-7.8 civarı yani 7. gün sonunda benim elimdeki mayşenin alkol oranı bu mudur.

    YanıtlaSil
  7. ikinci sorumsa şudur:
    daha önce mayaladığım ve saf s cerevisia kullandığım mayşeden damıtma öncesinde 200 ml kadar ayırıp rastgele su ve şeker çok az himalaya tuzu ve maden suyu ilavesi yapıp 3-4 gün bekletip kültürü devam ettirmeye çalışıyorum. bu gün de 5 litrelik mayşe hazırlayıp bu kültürü içine aşıladım sizce boşuna mı uğraşıyorum yoksa eldeki kaliteli mayayının ev ortamında devamını sağlamanın bir yolu varmıdır.

    YanıtlaSil
  8. Selam hocam bir sorum var yanitlarsaniz sebinirim seker orani 1080 olmali diyorsunuz az olursa alkol az cikar fazlasinin da fazlami cikarir acaba

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mayanın belirli bir alkol seviyesinde yaşama şansı var. Benim bildiğim kadarıyla çok alkol olsun diye çok şeker koyarsan alkol seviyesi en fazla %16 ya bilemedin % 20 son nokta ( ben daha şimdiye kadar %16 yı geçemedim.) Daha fazla alkol için distile seviyesine geçmen lazım. Fermantasyon ile max: %16-20 arası diye duydum. Çok şeker koyarsan çok tatlı bir şarap elde edersin.

      Sil
  9. Merhaba;yaptığım rakı dansimetrede 930 değerini okuyorum.Bunun derece karşılığı 47 derece midir?

    YanıtlaSil
  10. Merhaba arkadasla ben kendirakımı damıtma isine yeni başladım. 19 lt lik damacanaya nekadar kuru uzum koymak lazım. Emekleriniz icin cok tesekkurler..

    YanıtlaSil
  11. Emeğinize sağlık , şeker dansiteleri karşılığı % olarak alkol dönüşüm oranları verilmiş tablo da, bu verilen alkol miktarı kaç derecelik alkoldur?

    YanıtlaSil